Rafael Wardi syntyi vuonna 1928 Helsingissä kolmilapsisen perheen nuorimpana ja vietti lapsuutensa Helsingin Lauttasaaressa. Taiteellista lahjakkuutta jo varhain osoittanut Wardi teki usein souturetkiä Lauttasaaresta ja maalasi lähiympäristön maisemia. 13-vuotiaan taitelijanalun mentorina toimi Westendissä asuva taiteilija Sam Vanni, jonka luokse Wardi teki vierailuja pyöräillen.
Kansakoulun jälkeen Wardi aloitti hopeasepän opinnot aikomuksenaan valmistua sukunsa perinneammattiin, mutta vaihtoi kuitenkin myöhemmin mieluisampiin taidemaalarin opintoihin – kuvataiteilijan ammatin epävarmuudesta huolimatta. Wardi valmistui Suomen Taideakatemiasta vuonna 1949 ja jatkoi taideopintoja Vapaassa taidekoulussa.
Vapaassa taidekoulussa opiskellessaan Wardi tutustui kansainväliseen modernismiin ja ryhtyi yleisen muutospaineen vaikutuksen alla maalaamaan abstrakteja teoksia. Myöhemmin Wardi tuhosi monia varhaisia abstrakteja teoksiaan ja koki voivansa ilmaista elettyjä tunteita ja kokemuksia paremmin figuratiivisella, esittävällä taiteellaan. 1950-luvun puolivälissä Wardi vietti aikaa Roomassa ja vaikuttui paikallisen taiteilija ja galleristi Giorgio Morandin maalauksista. Morandilta Wardi sai oivalluksia valon ja kolmiulotteisuuden merkityksestä maalaukselle. Wardin ensimmäinen yksityisnäyttely pidettiin Galerie Artekissa vuonna 1954 ja sai osakseen kiitosta kriitikoilta.
Rafael Wardi, Näköala Roomasta (Giannicolo), (1955) ja Keltainen kangas (1957). Kuva: Aava Anttinen / Huutokauppa Helander.
Perheeseen syntyi lapsi vuonna 1956 ja Wardi hoiti tytärtään vaimon Anna-Reetan ollessa töissä. Tyttärestä tuli luonteva maalausten aihe. Wardin maalaukset ovat myöhemminkin saaneet aiheensa läheisistä ihmisistä, ympäröivistä maisemista ja ympäristöstä tehdyistä huomioista. Wardi maalasi mielellään puolisoaan ja naishahmot olivat toistuva aihe 1960-luvun maalauksissa.
Maalausten aihevalikoimaan vaikutti myös taiteilijan työhuoneiden sijainnit. Vuodesta 1979 Wardin työhuone sijaitsi Katajanokalla. Työhuoneelta avautuvat merelliset näkymät satamineen ja laivoineen toimivat taiteilijan inspiraationa. 1980-luvun alkupuolella sen sijaan Wardi sai työhuoneen Harjutorilta, jolloin maalauksissa pääsivät elämään urbaanin kaupunginosan kuhinassa liikkuvat ihmiset.
Rafael Wardi, Pohjoissatama I, öljy kankaalle (1981). Kuva: Aava Anttinen / Huutokauppa Helander.
Keltainen valikoitui Wardin maalausten käytetyimmäksi väriksi jo varhain. Keltainen merkitsi Wardille valoa, läheisyyttä, iloa, mutta myös surua – koko elämän spektriä. Wardi toteutti myös presidentti Tarja Halosesta vuonna 2002 tilatun muotokuvan keltaisella pastellivärillä, mikä kohahdutti ja jakoi yleisön mielipiteitä julkistamisensa aikoihin.
Wardin vaimo Anna-Reeta sairastui 1990-luvulla ja vieraillessaan hoitokodissa vaimonsa luona pääsi taiteilija kurkistamaan elämän osa-alueelle, joka monelle saattaa jäädä tuntemattomaksi. Wardin hoitokotivierailuilta syntyneet teokset Alzheimeria sairastavasta vaimosta ja muista hoitokodin asukkaista on toteutettu pastelli- ja hiilitekniikoilla, sillä sairaalassa ei voinut käyttää öljyvärejä. Wardi hylkäsikin käyttämänsä öljyvärit pitkäksi aikaa.
Rafael Wardi, Auringonportti, öljy kankaalle (1985).
Wardin ura jatkui tuotteliaana myös 2000-luvulla. Taiteilija oli säännöllinen vieras presidentti Tarja Halosen kesävirka-asunnolla, ja tuolta ajanjaksolta syntyi liuta töitä Kultarannan auringonlaskuista, kiinteistön puutarhasta ja sen istutuksista.
Wardi palasi öljyväreihin vasta uransa loppumetreillä ja haastoi tottumuksiaan valitsemalla maalauksiinsa keltaisen sijaan muun muassa puhtaan valkoista. Vielä päiviä ennen kuolemaansa vuonna 2021 Wardi maalasi kankaalle viimeisellä työhuoneellaan, Kaapelitehtaalla Ruoholahdessa. Viimeisinä vuosina syntyneet ja taiteilijan tulevaa näyttelyä varten talteen laittamat teokset pääsivät ensimmäistä kertaa yleisön nähtäville Didrichsenin taidemuseoon.
Rafael Wardi, Mytologia, öljy kankaalle (2021).
Helanderin Design -huutokauppa 20.10.–29.10.2023 esittelee kaksi Rafael Wardin varhaisempaa teosta. Rakennustyöläisiä (1953) esiteltiin 1950-luvulla arvostetun Galerie Artekin näyttelyssä. Akryylimaalaus Asetelma sekä Rakennustyöläisiä ovat molemmat ostettu aikoinaan suoraan taitelijalta. Huutokauppa sulkeutuu sunnuntaina 29.10.2023 klo 19:00 alkaen.
Lähteet:
Didrichsen, Heininen ja Valjakka. 2008. Rafael Wardi – Värin sielu
Kansallisbiografia.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli.fi
HS.fi